10 tips för en effektiv reklamkampanj

10 Tips för en lyckad reklamkampanj

Oavsett hur bra din produkt eller tjänst är, om du inte marknadsför dig så kommer ingen att hitta dig. Dessa 10 tips kan hjälpa dig att skapa en effektivare reklamkampanj. 

Det Lönar Sig med Marknadsföring

1. Fokusera på din målgrupp

En reklamkampanj ska vara riktad mot din specifika målgrupp. Det är ett vanligt misstag att man skapar en generell reklamannons som riktar sig till många istället för att gå på målgruppen som kommer att handla din produkt eller tjänst.

Fråga dig själv vilka typer av kunder vill du vända dig till, och se till att din reklamannons kommunicerar med dem på ett personligt plan.

2. Förmedla din USP – Unique Selling Point

En viktig nyckel för all reklam är att berätta och visa vad just du och ditt företag kan erbjuda, och vad som skiljer dig mot konkurrenterna. Det finns många smarta reklamannonser men där man missar själva poängen med reklamen och varför man ska köpa deras produkter.

3. Skapa ett varumärke

Om du ser ett stort M längs vägen vet alla att det är hamburgerkedjan McDonalds. Varumärket har betydelse när det kommer till marknadsföring och reklam av ditt erbjudande. Många företag skapar inte ett enhetligt varumärke eller en enhetlig layout vilket gör det svårare för kunden att lägga märke till produkten och komma ihåg vad loggan, namnet och vad färgerna står för.

4. Du måste satsa för att vinna

Det finns många sätt att spara pengar, men marknadsföring är inte det första du ska snåla in på. Att göra det påverkar din försäljning och därmed slutresultatet i din resultaträkning. Framgångsrik reklam kostar en del pengar men det är för att det fungerar.

5. Marknadsför på de rätta platserna

Kanske är din favorit-radiostation, tidning, TV-program eller webbsida inte dina kunders favoriter. Gör lite research om din målgrupp för att ta reda på vilka de är, lyssnar, läser eller ser på. Skapa sedan en reklamannons där din målgrupp finns.

6. Skapa en smart marknadsföringsbudget

Om du budgeterar för 3.000 kr i månaden i marknadsföring har du gjort det väldigt enkelt för dig. Om du däremot, som de flesta företag, har högsäsonger och lågsäsonger kommer du att spendera mer än vad du har under lågsäsonger och för lite under högsäsonger. Fördela marknadsföringen utefter ditt resultat och kundernas vanor.

7. Diversifiering och upprepning

Ett vanligt misstag bland företag är att välja den bästa platsen för sin reklam baserat på pris och exponering, och sedan sluta där. Det kan liknas med att placera i aktier, “lägg inte alla ägg i samma korg”. Fördela din reklamkampanj inom olika medier baserat på din målgrupp och budget.

8. Du kan inte erbjuda allt till alla

Ingen produkt eller tjänst kommer att tillfredsställa alla. Många företagare försöker hitta vägar och produkter som ska täcka in alla målgrupper. I de flesta fall fungerar inte denna strategi och det kan leda till att man lägger för mycket pengar på utveckling istället för att fokusera på kärnverksamheten. Hitta därför din marknad och bli allt du bara kan för den marknaden.

9. Testa din reklamannons i förväg

Om du har tid och pengar kan du testa din reklamannons i förväg mot grupper eller människor. Förstår och accepterar de budskapet som du försöker förmedla? Om inte, gå tillbaka till ritbordet och ta fram ett tydligare budskap. Det finns också billigare och enklare undersökningsformer man kan använda – t.ex. frågeformulär via mail.

10.  Analysera Reklamannonsen

Det är väldigt enkelt att fråga dina kunder hur de fått reda på er. Hur enkelt detta än må vara så är det många företagare som inte bryr sig om att analysera sin marknadsföring. Det är av yttersta vikt att förstå hur din reklam tas emot och vilka medier och platser som ger dig och ditt företag mest valuta för pengarna.

 

Lycka med din reklamkampanj!

 


2014/04/07

Kommentarer

Kommentera

2 + 9 =