Marknadsföringen blir en två-vägs kommunikation under 2014

Integrerad Reklamkampanj

Marknadsföringen blir en två-vägs kommunikation under 2014

Vi människor är omgivna av flera mediekanaler som telefoni, tv, utomhusskyltar, radio eller tidskrifter, men i dagens digitala samhälle så räcker inte alltid dessa för att nå ut till oss.

Företag och varumärken behöver öppna en två-vägs kommunikation för att locka och interagera med sin målgrupp. I och med att tekniken utvecklas kan, och bör, annonsörer skapa smartare reklamkampanjer för att få ett högre kundengagemang.

Mobiltelefoner har utvecklas snabbare under de senaste tio åren än vad någon kunnat förutse, och potentialen att hålla oss sysselsatta är till synes gränslös. Så här har MacDonalds integrerat telefonen i sin utomhuskampanj ”Pick n´Play” vid Stureplan i Stockholm.
 

 
Med avancerad teknik av telefonens gps-position kunde förbipasserade koppla upp sig med sin telefon mot skärmen och spela ett Ping Pong spel i realtid. Om man klarade spelet fick man en rabattkupong skickad till sin telefon.

Vid Victoria Station i London kunde resenärer bevittna magi när Axe Deodorants lanserade sin reklamkampanj med en digital billboard, vilket var till männens belåtenhet. Genom att stå på en bestämd plats föll en ängel ner på skärmen bredvid personen, och kampanjen fick stor uppmärksamhet.
 

 
Den digitala vågen har fått stor påverkan även på utomhusreklam, den har blivit dynamisk och smart. Universal Pictures Despicable Me 2 kombinerade sin reklamkampanj med mobil interaktion, personlighet och sociala medier. Mer än 10 miljoner shoppingkunder integrerade med deras digitala affischtavla.
 

 
Utomhus- och mobilintegrerad marknadskommunikation ger en annonsör en chans att engagera konsumenterna mer ingående och under en längre tid. Det ger dem makt och frihet att föra en dialog med sin publik.

Integrerade kampanjer är en konst. Oavsett om det är enkla digitala integrationer som QR-koder eller mer avancerade uppstickare så måste det utföras strategiskt och inte verka tvingande. Rätt teknik på rätt plats och valet av rätt mediakanal underlättar för att bygga integrerade kampanjer, vilket tillåter företag och varumärken att nå oanade nivåer av kundengagemang.

Med nya möjligheter till två-vägs kommunikation inom reklam ser vi fram emot hur detta utvecklas under året.

 


2014/04/24

Kommentarer

Kommentera

8 + 6 =